Nick Allder, „tatăl” efectelor speciale: Sper ca Star Wars să nu devină o telenovelă [INTERVIU]

de: Andrada Bonea
25 01. 2016

 

Ar fi o subestimare să spunem că Nick Allder este o legendă în cinematografie. Poate chipul său nu vă e tocmai familiar, iar asta se întâmplă pentru că el e omul din spate, care e responsabil pentru magia pe care o vedem pe marile ecrane. Am avut ocazia să vorbim cu el despre munca temeinică din spatele efectelor vizuale care ne-au fascinat în filme precum „Star Wars”, „Alien” sau „Braveheart”, și să înțelegem mai clar cât de dificil e să creezi o altă realitate.

Înainte de apariția primului film din seria Star Wars, genul SF nu era o mare atracție la box-office și nici nu se bucura de prea mare respect în industrie. Lucrurile aveau să se schimbe odată cu Star Wars: A New Hope, în 1977, filmul care a suscitat fascinația pentru efectele speciale. Nick Allder a fost implicat în producția a următorului film al seriei, The Empire Strikes Back, lansat trei ani mai târziu, pentru care a primit și un Oscar, la scurt timp după ce a primit un altul pentru efectele vizuale din Alien, în regia lui Ridley Scott.

Poate că pentru mulți dintre noi, efectele vizuale sunt noțiuni abstracte, și ni le imaginăm ca fiind în exclusivitate generate pe computer. Nick Allder ne-a explicat, totuși, de ce le preferă pe cele practice, deși timpul alocat lor este considerabil mai mare. „Să luăm un actor mare, Liam Neeson. Își petrece timpul dând din mâini cu un băț verde, în spatele unui ecran albastru, în mijlocul unui studio în Londra. Se luptă cu cineva imaginar, și, oricât de bun ar fi, nu știe tot timpul cum să reacționeze. Nu ajuți actorul. Dacă îi dai ceva real, la care să reacționeze, obții reacții autentice. Nu le poți compara. Dacă arunci ceva îi aer în fața lui, va vedea, va auzi, va simți”. Cât despre întreaga revoluție a cinematografiei pe care Star Wars, Nick Allder spune că „a fost printre primele filme pentru care s-au folosit computere, camerele cu care filmam oamenii aveau ceea ce numim controlul mișcării. Ce se întâmpla pe platouri era fenomenal, iar o bună parte din credit ar trebui să meargă către Lucas”. De asemenea, simpaticul Yoda a fost primul animatron (n.red.: dispozitiv robotic creat pentru a simula o ființă reală, pentru o mobilitate mai bună) din cinematografie.

Desigur, am vorbit și despre revenirea în forță a Star Wars, odată cu lansarea The Force Awakens, în regia lui J.J.Abrams: „Sper ca Star Wars să nu devină o telenovelă. Dacă vii cu personaje noi, interesul oamenilor poate fi menținut. Mi se pare că e tendința de a copia și de a tot copia aceeași poveste și aceleași personaje. Din fericire, în noul film există personaje noi, care par a avea o altă direcție. Asta e în regulă, dar nu mi se pare în regulă să pleci de la principiul că dacă primele filme au făcut mulți bani, ar trebui replicate la nesfârșit. Trebuie să ai noi idei, noi actori, noi personaje, noi modalități, și așa va veni și interesul oamenilor. Altfel, vor începe să se plictisească”.

De asemenea, Nick Allder a povestit, pentru Adevărul, despre începutul carierei sale în cinematografiei, vorbind despre legăturile cu regizorii Luc Besson şi Ridley Scott, dar şi despre primul său salariu.  „Am început să lucrez în domeniu la nouă ani, eram în jurul camerelor de luat vederi. Nu a durat mult până am început să lucrez drept cameraman, nu aveam multe cunoştinţe, dar învăţam. Am lucrat apoi la un film în Egipt şi acolo am început să mă ocup de efecte speciale. Aşa a început totul. Dintr-un film în altul am câştigat. Primul meu salariu a fost două lire şi jumătate. Îi dădeam o liră şi jumătate mamei mele, eu rămâneam cu o liră. Un salariu bun în perioada aia era în jur de 20 de lire pe săptămână. La filmul din Egipt am fost plătit cu 40 de lire pe săptămână, era o avere. Când m-am întors, mi-am luat o maşină nou-nouţă.  Legătura cu Luc Besson mi-a fost făcută de Ridley Scott, un alt regizor minunat. La fel şi Luc Besson, sunt minunaţi, vizualizează scena, e ceva ce se transmite. L-am cunoscut pe Luc la Pris, am lucrat la „Al cincilea element”.  Însă în spatele hiturilor de la box-office se află şi multe orgolii şi certuri, povesteşte Allder.

„Peter O`Toole era un tip mişto, un clasic, dar toţi marii actori erau, în realitate, băieţi buni. Problemele pe atunci erau cine are cea mai mare rulotă, cine are cel mai mare anturaj. Echipa mea îmi spunea mereu despre astfel de tipi: „Nu-l lăsa pe platou!”. Nu pot da nume, dar sunt unii şi cu care e foarte greu de lucrat, sunt dificili”, spune el.

Allder a povestit şi despre primele filme din România, de ce a fost mai întâi speriat de ţară şi cum Adrian Sârbu a fost cel care l-a convins că şi aici se poate lucra eficient şi profesionist.  „Părerea mea este că personalul pe care-l angajăm aici, din România, este la fel de bun precum cel pe care-l aducem cu noi din SUA. De multe ori, regizorii iau din România personal şi echipe pentru a turna filme în Franţa, în Maroc, este un export de talent, vă fură într-un fel talentul local pentru că ştiu că se pot baza pe români”.

Nick Allder s-a născut pe 23 februarie 1943, în Anglia, la Eton, Buckinghamshire. A lucrat ca asistent de director de imagine pentru reclame timp de opt ani, mai înainte de a trece la efecte speciale în filme de lungmetraj şi de televiziune. Are peste 70 de filme la activ, pentru unele dintre acestea primind cele mai râvnite premii ale cinematografiei. În 1979 a primit un Oscar pentru efectele speciale din celebrul film „Alien”, un an mai târziu primind încă unul pentru „Războiul Stelelor – Imperiul contraatacă”.

Numele său este legat de producţii celebre, pline de efecte speciale, de la Conan The Barbarian (1981) şi Return Of The Soldier (1982), la mai recentele Leviathan (1989), Leon (1994, regia Luc Besson), Braveheart (1995), The Fifth Element (1997, pentru care primeşte un al treilea Oscar), Lost In Space (1998), Underworld (2003), Hellboy (2005), Weapon (2011) şi Ghost Rider: Spirit of Vengeance (2012). A colaborat în mai multe coproducţii internaţionale filmate la noi în ţară încă din 2011, fiind responsabil cu efectele speciale în filme precum „Blood and chocolate” (regia Katja von Garnier), „Charlie Countryman” (cu Shia LaBeouf în distribuţie) sau „6 Bullets” (cu Jean Claude van Damme în rol principal).  A lucrat cu cei mai importanţi regizori şi actori ai Hollywood-ului, printre aceştia numărându-se Ridley Scott, Mel Gibson, Jean Reno sau Luc Besson.  În prezent, se află în România, pentru un alt proiect internaţional despre care este prematur să deținem informații.